Kahvi ja krapula

Kahvi ja krapula: Kahvia on ehdotettu yhdeksi krapulan hoitokeinoista. Mutta helpottaako kahvinjuonti oireita?

Monissa yhteyksissä on esitetty, että kahvi voisi auttaa krapulan hoitamisessa, mutta pitääkö tämä paikkansa? Krapulan aiheuttaa runsas alkoholin nauttiminen. Krapulan oireiden on arvioitu johtuvan nestehukasta, hormonaalisista muutoksista ja alkoholin myrkyllisistä vaikutuksista1. Asiantuntijoiden mukaan perinteisissä tai täydentävissä interventioissa ei ole pystytty osoittamaan tehokkaita keinoja krapulan ehkäisyyn tai hoitoon2.

Tyypillinen krapulan oire on päänsärky, jonka syynä on osittain nestehukka ja osittain nesteen puute1. Joissakin tapauksissa on todettu, että nesteiden nauttiminen voi auttaa vähentämään päänsärkyyn liittyviä oireita tuomalla helpotusta koettuun kipuun3,4.

Mustasta kahvista yli 95 % on vettä5. Siksi se edistää nesteen saantia ja siten tehostaa nesteytystä6-9. Vaikka kofeiini on lievästi diureettinen, tämä vaikutus ei kumoa kupillisesta kahvia saatavaa nestemäärää. Siksi kofeiinipitoisen kahvin nauttiminen voi auttaa ylläpitämään nestetasapainoa6-9.

Yksi krapulan oireista on väsymys. Tutkimusten mukaan mm. kahvista saatava kofeiini on piriste, joka lisää valppautta10. EFSA:n (Euroopan elintarviketurvallisuusviranomainen) mukaan 75 mg:n kofeiiniannos, joka vastaa tavallisesta kahvikupillisesta saatavaa kofeiinimäärää, lisää sekä tarkkaavaisuutta (keskittymiskykyä) että valppautta, erityisesti vireystilan ollessa alhainen10.


Lisätietoa kahvista ja nestetasapainosta täällä.

Lähteet:

  1. Wiese J.G. et al. (2000) The alcohol hangover. Ann intern Med 132(11):897-902.
  2. Pittler M.H. (2005) Interventions for preventing or treating alcohol hangover: systematic review of randomised controlled trials. BMJ, 331(7531):1515-1518.
  3. Blau J.N. et al. (2004) Water-deprivation headache: a new headache with two variants. Headache, 44(1):79-83.
  4. Spigt M. et al. (2012) A randomized trial on the effects of regular water intake in patients with recurrent headaches Family practice, 29(4), 370-5.
  5. Food Standards Agency, Public Health England, McCance and Widdowson’s The Composition of Foods, 7th edn., Cambridge, Royal Society of Chemistry, 2014.
  6. Maughan R.J. et al (2003). Caffeine ingestion and fluid balance: a review. Journal of Human Nutrition Dietetic, 16, 411-420.
  7. Armstrong L.E. et al (2005). Fluid, electrolyte, renal indices of hydration during 11 days of controlled caffeine consumption. International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 15, 252-265.
  8. Silva A. M. et al (2013) Total body water and its compartments are not affected by ingesting a moderate dose of caffeine in healthy young adult males. Applied Physiology Nutrition & Metabolism, 38:626-632.
  9. Killer S. C. et al (2014) No Evidence of Dehydration with Moderate Daily Coffee Intake: A Counterbalanced Cross-Over Study in a Free-Living Population. PLoS ONE, 9(1): e84154.
  10. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA) (2015) Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to caffeine and increased fat oxidation leading to a reduction in body fat mass (ID 735, 1484), increased energy expenditure leading to a reduction in body weight (ID 1487), increased alertness (ID 736, 1101, 1187, 1485, 1491, 2063, 2103) and increased attention (ID 736, 1485, 1491, 2375) pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/20061. EFSA Journal, 9(4): 2054.

Sisältö päivitetty toukokuussa 2019.

Kahvi ja krapula