Kahvin ravintosisältö


Kahvissa on energiaa vain 1-3 kcal/100 ml33, koska mustassa kahvissa ei ole merkittäviä määriä rasvaa, hiilihydraattia tai proteiinia.

Kahvikupillisen lopulliseen ravintosisältöön vaikuttavat kuitenkin monet tekijät:

  • Maidon, kerman, sokerin tai makeutusaineen lisääminen voivat nostaa energiasisältöä.

  • Eri puolilla Eurooppaa kahvikupin koko on erilainen, ja siksi myös kupillisessa kahvia on erilaiset ravintoarvot.

Mustassa kahvissa on monia kivennäisaineita ja vitamiineja, etenkin kaliumia, magnesiumia ja niasiinia. Natriumia kahvissa on erittäin vähän. Ao. taulukkoon on koottu keskivahvan mustan kahvin ravintosisältötiedot sekä vitamiini- ja kivennäisainepitoisuuksia /100 ml.

Ravintoaine

/100 ml kahvijuomaa

Energia 3 kcal/ 11 kJ
Rasva < 0,1 g
  josta tyydyttynyttä 0 g
Hiilihydraatit 0,3 g
  josta sokereita 0,3 g
Proteiini 0,3 g
Suola 0 g

Riboflaviini < 0,01 mg
Niasiini 0,7 mg
Natrium 0,2 mg
Kalium 99,0 mg
Magnesium 11,0 mg
Mangaani32 0,05 mg

Lähde: Suodatinkahvijuoma. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Ravitsemusyksikkö. Fineli.Elintarvikkeiden koostumustietokanta. Versio 18. Helsinki 2017. www.fineli.fi

Kahvin valmistuksessa käytetyn veden laatu (kova tai pehmeä) saattaa vaikuttaa mustan kahvin kivennäisaine- ja vitamiinipitoisuuteen, erityisesti kalsiumin ja magnesiumin määrään. Ravintoarvo voi myös vaihdella hieman kahvin alkuperän, kasvuolosuhteiden, kahvisekoituksen ja kahvin prosessoinnin mukaan.


Tiedot on suunnattu terveydenhuollon ammattilaisille ja ravitsemusasiantuntijoille.