Kahvin ravintosisältö

Mustassa kahvissa ei ole merkittäviä määriä rasvaa, hiilihydraattia tai proteiinia. Siksi kahvissa on energiaa vain 1-2 kcal/100 ml.

Monet tekijät kuitenkin vaikuttavat kahvikupillisen lopulliseen ravintosisältöön:

  • Maidon, kerman, sokerin tai makeutusaineen lisääminen voivat nostaa energiasisältöä.
  • Eri puolilla Eurooppaa kahvikupin koko on erilainen, ja siksi myös kupillisessa kahvia on erilaiset ravintosisällöt.

Musta kahvi sisältää monia kivennäisaineita ja vitamiineja, etenkin kaliumia, magnesiumia ja niasiinia. Natriumia kahvissa on erittäin vähän. Ao. taulukkoon on koottu keskivahvan mustan kahvin kivennäisaine- ja vitamiinipitoisuuksia /100 ml.

Ravintoaine /100 ml
Natrium erittäin vähän
Kalium 92 mg
Magnesium 8 mg
Mangaani 0.05 mg
Riboflaviini 0.01 mg
Niasiini 0.7 mg

 









Kahvin valmistuksessa käytetyn veden laatu (kova tai pehmeä) saattaa vaikuttaa mustan kahvin kivennäisaine- ja vitamiinipitoisuuteen, erityisesti kalsiumin ja magnesiumin määrään. Ravintosisältö voi myös vaihdella kahvin alkuperän, kasvuolosuhteiden, kahvisekoituksen ja kahvin prosessoinnin mukaan.


Tiedot on suunnattu terveydenhuollon ammattilaisille ja ravitsemusasiantuntijoille.