Nitrokahvi

Nitrokahvi

Syyskuu 2019

Nitrokahvi on uusi tapa nauttia kahvia, mutta onko tällä juomalla uudenlaisia terveysvaikutuksia?
Nitrokahvi valmistetaan lisäämällä kylmäuutettuun kahviin typpeä paineen alla. Nitrokahvissa on kermamainen vaahto, aivan kuten stout-tyyppisissä oluissa. Sitä voidaan valmistaa kahdella tavalla: käyttämällä oluthanaa muistuttavaa laitetta tai kahvitölkkiä, joka laitetaan typen kanssa paineen alle. Juoma myös tuntuu erilaiselta kuin tavallinen kahvi, moni kuvailee sitä paksuksi ja kermamaiseksi.

Nitrokahvi on uusi tapa nauttia kahvia, mutta onko se terveellisempää kuin tavallinen kahvi? Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen (EFSA) lausunnon mukaan 75 mg:n annos kofeiinia, joka vastaa kupillisesta kahvia saatavaa kofeiinimäärää, on yhteydessä lisääntyneeseen tarkkaavaisuuteen ja valppauteen1. Kahviin lisättyyn typpeen ei kuitenkaan liity erityisiä terveyshyötyjä - juomassa säilyvät tavallisen kahvin ravintoaineet ja muut aineosat sekä niihin mahdollisesti liittyvät terveysvaikutukset.

Kahvinautintoon ja -kokemukseen liittyy koko aika aina kahvin valmistamisesta juoman nauttimiseen. Se voi alkaa kahvipakkausta avatessa tulevista tuoksuista ja jatkua kahvin valmistamisen aikana havaittaviin väreihin, maidon käyttöön tai typen käyttöön nitrokahvin valmistuksessa. Kahvikupillisen nauttimiseen liittyvä aistinvarainen kokemus voi alkaa heti, kun mennään kahvimyymälään tai kahvilaan ja kuullaan valmistuslaitteiden äänet. Joidenkin tutkimusten mukaan aistit vaikuttavat merkittävästi siihen, minkälainen vuorovaikutus meillä on tuotteiden kanssa, mikä voi vaikuttaa kognitiivisiin toimintoihimme, tunteisiimme ja käyttäytymiseemme2.

Kaikissa eri muodoissa nautittuna kahvilla on monia vaikutuksia terveyteen, mm. valppauden edistäminen1,3. Nitrokahvi on yksi tapa nauttia kahvia, ja loppujen lopuksi yksilölliset makumieltymykset ratkaisevat.

Lisätietoa kahvin koostumuksesta löydät täältä.

Lähteet

  1. EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA) (2011) Scientific Opinion on the substantiation of health claims related to caffeine and increased fat oxidation leading to a reduction in body fat mass (ID 735, 1484), increased energy expenditure leading to a reduction in body weight (ID 1487), increased alertness (ID 736, 1101, 1187, 1485, 1491, 2063, 2103) and increased attention (ID 736, 1485, 1491, 2375) pursuant to Article 13(1) of Regulation (EC) No 1924/20061. EFSA Journal, 9(4):2054.
  2. Knöferle, K. M. (2012) Using customer insights to improve product sound design. Marketing Review St. Gallen, 29(2),47-53.
  3. Nehlig A. (2016) Effects of coffee/caffeine on brain health and disease: What should I tell my patients? Pract Neurol, 16(2):89-95.