Tutkittua tietoa kahvista

Elintarviketeollisuusliiton Kahvi- ja paahtimoyhdistys tarjoaa tutkittua tietoa
kahvista ja terveydestä terveydenhuollon ja ravitsemuksen ammattilaisille.

Image

Kofeiinin lähteet

Kofeiinia esiintyy luonnostaan noin 60 kasvissa, kuten kahvipavuissa, kaakaopavuissa, teelehdissä ja kolapähkinöissä. Kupillisessa suodatinkahvia kofeiinia on noin 85 mg.

Lue lisää
Image

Kahvi ja ruoansulatuskanava

Mitä tutkimukset kertovat kahvinjuonnin yhteydestä ruoansulatuskanavan eri osien, kuten vatsan, ohutsuolen tai paksusuolen vaivoihin?

Lue lisää
Image

Kahvi ja nestetasapaino

Mustasta kahvista yli 95 % on vettä, joten kahvinjuonti on myös tieteellisten tutkimusten mukaan osa nesteen saantia eikä aiheuta nestehukkaa.

Lue lisää
Image

Sydänterveys

Mitä tieteellisten tutkimusten tulokset kertovat kohtuullisen kahvinjuonnin yhteydestä sepelvaltimotautiin, aivohalvaukseen tai muihin sydän- ja verisuonisairauksiin?

Lue lisää
Image

Kahvi ja tyypin 2 diabetes

Tutkimusten mukaan 3-4 kupillista kahvia päivässä on yhteydessä jopa 25 % pienempään riskiin verrattuna siihen, että kahvia juodaan alle 2 kupillista päivässä.

Lue lisää
Image

Kahvi, urheilu ja suorituskyky

Tutkimusten mukaan kofeiini voi auttaa parantamaan fyysistä suorituskykyä sekä kestävyysliikunnassa että korkeatehoisessa aerobisessa liikunnassa.

Lue lisää

Sisällysluettelo