Tutkittua tietoa kahvista

Elintarviketeollisuusliiton Kahvi- ja paahtimoyhdistys tarjoaa tutkittua tietoa
kahvista ja terveydestä terveydenhuollon ja ravitsemuksen ammattilaisille.

Image

Kofeiinin lähteet

Kofeiinia esiintyy luonnostaan noin 60 kasvissa, kuten kahvipavuissa, kaakaopavuissa, teelehdissä ja kolapähkinöissä. Kupillisessa suodatinkahvia kofeiinia on noin 85 mg.

Lue lisää
Image

Kahvi ja ruoansulatuskanava

Mitä tutkimukset kertovat kahvinjuonnin yhteydestä ruoansulatuskanavan eri osien, kuten vatsan, ohutsuolen tai paksusuolen vaivoihin?

Lue lisää
Image

Kahvi ja urheilusuoritukset

Kansainvälinen olympiakomitea on tunnistanut, että kofeiinin suoritusta parantavista vaikutuksista on hyvää ja vahvaa tutkimusnäyttöä.

Lue lisää
Image

Kahvi ja nestetasapaino

Mustasta kahvista yli 95 % on vettä, joten kahvinjuonti on myös tieteellisten tutkimusten mukaan osa nesteen saantia eikä aiheuta nestehukkaa.

Lue lisää
Image

Kahvi ja uni

Katso video, jolla tutkija kertoo videolla kahvinjuonnin vaikutuksista tarkkaavaisuuteen ja kognitiivisiin toimintoihin, kun uni jää vähäiseksi.

Lue lisää
Image

Kahvi ja tyypin 2 diabetes

Tutkimusten mukaan 3-4 kupillista kahvia päivässä on yhteydessä jopa 25 % pienempään riskiin verrattuna siihen, että kahvia juodaan alle 2 kupillista päivässä.

Lue lisää

Sisällysluettelo